TROUTEX: ÅDAL ØRRED
Skabelsen af Ådal Ørred®
— fra markedsanalyse til nyt brand
Da den traditionsrige dambrugsvirksomhed Troutex stod foran at skulle positionere deres nye brand Ådal Ørred i B2B-markedet, hjalp vi med en 360 graders løsning. Vi analyserede markedet, leverede derpå både forretnings- og marketingsstrategi samt eksekverende indsats på brandpositioneringen.
Vi har hjulpet med:
Markedsanalyse • Forretningsstrategi • Value proposition og kernebudskaber • Handleplan
Ny hjemmeside • Tekster og salgsmateriale • Logo • Brandingvideo i flere versioner • Brandingbilleder
Virksomhedens behov: Strategisk positionering af nyt brand
De gode folk bag Troutex har drevet familieejet ørred-dambrug i 125 år. I takt med både den industrielle og teknologiske udvikling kombineret med en oplevet efterspørgsel på økologiske fødevarer, fik de et ønske om at tage farten lidt ud af produktionen og bringe et nyt og mere naturligt produkt til markedet – en økologisk ørred i premium kvalitet.
Derfor valgte de i 2022 at omlægge udvalgte dambrug til økologiske. Her foregår hverdagen blandt grønne dale, frisk å-vand, græssende får og så selvfølgelig blandt de mange regnbueørreder i dammene.
Som ejer Jørgen Trachsel selv formulerer det i den nye brandingvideo: “Vi prøver at gå et skridt tilbage og tage farten ud af det hele.”
Troutex havde behov for hjælp til at få lavet en markedsanalyse og få lagt den rigtige strategi for lanceringen af de nye økologiske ørreder.
Opgaven
Vores opgave var derfor at analysere markedet, lægge en strategi og derpå eksekvere en række marketings- og kommunikationsopgaver. Alt sammen for at skabe et stærkt brand med kvalitet, økologi og gode værdier i højsædet.
Sammen med Troutex satte vi fokus på at udvikle et stærkt brand, der kunne positioneres blandt grossister, restauranter, specialbutikker, storkøkkener og fiskehandlere. Brandet Ådal Ørred havde i bund og grund brug for at finde deres unikke plads i et stort B2B-marked. Det betød først og fremmest at fastlægge value propositions og kernebudskaber og fokusere både forretnings-, marketing- og kommunikationsstrategien i samme retning.
Resultatet af vores indsats
Med Ådal Ørred har vi haft mulighed for at bringe et nyt brand til verden, som vi virkelig gerne ville se lykkedes. Derfor blev vi glade for at høre, da Ådal Ørred allerede inden lanceringen af den færdige hjemmeside fortalte, at de har fået deres første faste B2B-kunde udover at have leveret frisk fisk til flere glade kunder.
Vores indsats har dermed affødt effekt på både virksomhedens bundlinje og brand, idet vi har sikret Ådal Ørred en skarp formidling af, hvem de er og hvad de kan tilbyde. Vi har desuden hjulpet Ådal Ørred med at finde deres value proposition og leveret en omfattende markedsanalyse med dertilhørende udarbejdelse af strategier inden for både forretning og markedsførelse.
Find Ådal Ørred på deres hjemmeside her: www.aadaloerred.dk
Samarbejdet med Skru Op i forbindelse med markedsundersøgelsen, har ikke kun været et almindeligt samarbejde, men snarere et parløb. Fra første møde var engagement og ejerskabsfornemmelsen i høj grad til stede. Både i forhold til vores produkt men også vores filosofi, som er en stor del af vores image arbejde. Det har dannet et godt og solidt grundlag for vores videre arbejde med lancering af vores økologiske ørreder.
Ådal Ørred – fra markedsanalyse til effektfuld kommunikation
Vi startede fra bunden med at lave fokusgruppe og interviews med relevante B2B-aktører samt en workshop med Troutex, hvor vi fastlagde virksomhedens kerneværdier og value propositions, så vi havde udgangspunktet til en strategi for forretningen og markedsføringen.
På den måde var vi med til at sikre retning og sammenhæng i kommunikationen. En god strategi, mener vi, bør gøre det nemmere at prioritere indsatser, så hverdagens arbejde er struktureret og overskuelig, Samtidigt skal strategien selvfølgelig sikre størst mulig værdi.
På den ekseverende marketings- og kommunikationsdel har vi formået at skabe et skarpt billede af, hvem Ådal Ørred er som brand. Vi har opbygget en hjemmeside med relevante informationer målrettet B2B-forhandlere, der taler ind i de pains og gains, som vi sammen med Troutex fik identificeret. Her supplerer billeder og video teksterne, som giver et indblik både i virksomhedens historie og værdier samtidigt med, at vi med letlæselige afsnit formidler, hvad det indebærer at være certificeret økologisk dambrug. Dette sikrer desuden Ådal Ørred som et troværdigt brand, hvor det er nemt at danne indtryk af virksomheden og dens værdier, og hvor man møder indhold, der fører én videre i “tragten” mod den gode købsoplevelse.
Vil du høre mere om, hvordan vi arbejder med markedsanalyse og strategi?
Så kontakt Andreas på:
Telefon: 2328 1228
Mail: andreas.hansen@skruop.dk